Magda Abu-Fadil

74

Heinrich Béll Stiftung

On résiste a I'invasion des armées; on
ne résiste pas a l'invasion des idées.

(One may be able to resist the invasion
of armies, but not the invasion of
ideas.)

Victor Hugo

French author Victor Hugo must have been
gazing through a crystal ball when he wrote
these words some three centuries ago, because
they resonate true in 2011 with the outbreak
of popular revolutions across the Arab world,
egged on, in great measure, by traditional and
social media.

Unlike the era when news traveled for days
or weeks before reaching its destination, events
in the 21 Century are literally exploding before

There are ample examples

of Arab regimes trying to bar
or completely stifle media
covering the wave of revolts
gripping the Middle East and
North Africa region.

our eyes 24 hours a day on satellite channels,
on the Internet’s various outlets, and in every
conceivable converged media combination. Any
invasion of armies today is being met with an
equally hard-hitting invasion of media to cover
unfolding events — often to the consternation
of those who seek to suppress people, invade
countries, change borders, or just defend their

own territories. There are ample examples of
Arab regimes trying to bar or completely stifle
media covering the wave of revolts gripping the
Middle East and North Africa region, notably in
Tunisia, Egypt, Bahrain, Libya, Algeria, Syria,
and Iran, to name a few.

As this publication goes to print, more
unrest will be reported in the media, but what’s
certain is that print, broadcast, and, especially
online outlets, will have an increasingly greater
impact on the course of history. As Donald
Graham, the late publisher of the Washington
Post, once said: “Journalism is the first rough
draft of history.”

The Role of the Media in Recent Revolutions
Media have become so ubiquitous, intrusive and
demanding, they are hard to avoid, as a result
of which, countries with oppressive regimes are
devising countless ways to curtail them, or shut
them up entirely.

The Egyptian authorities’ decision to literally
cut off the Internet and limit mobile telephone
and message service in early 2011 when what
became known as the “Youth Revolution,” the
“Facebook Revolution,” the “Twitter Revolt,”
and the “January 25 Revolution” broke out, is
a case in point.

Egypt under Hosni Mubarak may have
allowed a certain amount of latitude with
Internet use, but it cracked down hard on anti-
regime journalists, bloggers and dissidents who
expressed themselves through social media. It
was slightly more tolerant than the regime of
ousted Tunisian president Zine EI Abdine Ben
Ali, who literally stifled opposition and made
press freedom impossible. In Tunisia, regime
opponents either spoke out openly, thereby



T TR IR g ot - ﬁ)-l#ﬁ

miwqw.ﬂ's---djblhw

g g by e

Liguls ' culpad 2l dasndI 2 gl e +paiund]

Pan-Arab daily Al- Hayat touts Egypt without Mubarak
Source: Magda Abu-Fadil

subjecting themselves to untold harm, or
went underground to spread their message of
defiance, with online access being one of the
greatest obstacles they faced.

Cutting off Internet access in the new

A common thread running
through the revolutionary
wave sweeping the region has
been the fast dissemination of
information.

age of Arab revolutions has become catchy.
Libyan authorities picked up where Egyptian
counterparts had left off when demonstrators
took to the streets of their cities, demanding
a change in regime, freedom to express
themselves, and better living conditions. While
their leader of 42 years claimed Libya enjoyed
prosperity and the rule of the masses (al-
jamaheer), protesters demanded jobs, an end
to government corruption and media freedoms,

where none existed. Despite the chokehold on
Internet service, Libyan dissidents managed
to get their message out any way they could.
When it was difficult to disseminate from inside
Libya, they crossed the border into Egypt or
Tunisia and sent their reports from there.

The tiny Gulf state of Bahrain, which caught
the uprising fever, responded by restricting
Internet use amid the growing unrest. Troubled
Yemen on the Arabian Peninsula’s southern
tip, and the North African country of Algeria
also had their share of anti-government
violence, with resultant backlash against the
media. Syrian authorities were equally hard on
journalists and bloggers who reported unrest in
that country.

A common thread running through the
revolutionary wave sweeping the region has
been the fast dissemination of information,
notably via Arab satellite channels like the
Qatar-based Al-Jazeera and Dubai-based Al-
Arabiya that are viewed in the remotest areas
of most Arab countries. The two channels-
cum-networks reflect their paymasters’ political
bents.

Al-Jazeera is financed by the Qatari
government, and its Arabic news channel has
drawn criticism from any number of Arab and
Western governments about its coverage of
unrest in various countries.

It first came to fame when it received and
broadcast footage from Al-Qaeda, following
the September 11, 2001 attacks in the United
States, and later was considered a serious
competitor to the American CNN
operation. Since its debut, Al-Jazeera has
also been charged with tilting heavily towards
the Palestinian cause — it is no coincidence
the director general and many reporters and
correspondents are Palestinian — and with
being anti-Israeli, anti-American, etc. While the
channel's funders host Al-Udeid, the largest
U.S. military base in the region, they also have
close ties to Iran, Syria, and Hamas, to the
dismay of policy makers in Washington.

nNews

Heinrich Béll Stiftung

75



»
)
L3

[t

Source: Magda Abu-Fadil
According to a Wikileaks cable dated June

24, 2009, Qatari claims of supporting a free
press are undermined by manipulation of Al-
Jazeera.! Al-Arabiya, on the other hand, is part
of the Saudi-owned MBC group of channels
that is thought to be more accommodating to
the U.S. and Arab regimes in general, and was
established as a counterpoint to Al-Jazeera. It
is also more financially independent and has
more advertisers.

Other local, regional and
channels broadcasting in Arabic have jumped
on the bandwagon in a bid to capture Arab
audiences, but Al-Jazeera and Al-Arabiya hold
sizeable pan-Arab viewership, with the former

international

Al-Arabiya and Al-Jazeera have
both been accused by various
governments or feuding groups
of serving one side’s interests
against the other’s.

claiming to reach the largest number of viewers.
As such, their news coverage of unfolding
revolutions has been instrumental in providing
Arab audiences with information frequently
hidden by their respective regimes on state-
run media. Which is the reason that regimes
like Libya’s have attempted — and succeeded
up to a point — to jam the channels’ signals.
Fame comes with a price. Al-Arabiya and Al-
Jazeera have both been accused by various
governments or feuding groups of serving one
side’s interests against the other’s.

Egyptian detractors, for example, have
charged Al-Jazeera with seeking to topple the
then sclerotic Mubarak regime by focusing on
police brutality, the crackdown on dissidents,
government corruption, cronyism, misuse of
power by the Mubarak family, and more. The
regime paid back the channel by closing its
Cairo bureau during the Egyptian revolution,
harassing and jailing its correspondents,
revoking their press credentials, and unplugging
its transmissions from the Egyptian-controlled
satellite channel carrier NileSat. Analysts
attributed the causes of Egypt's response to
lingering political differences between Doha
and Cairo and Al-Jazeera’s record of critical
coverage of Egypt over the years.

The use of dramatic footage, repetitive
provocative graphics and titles to special
segments on the unrest in whichever country
was being covered, as well as charged
background music befitting the revolt, have
invariably contributed to the unsettled mood
in Arab countries. Cameras zooming in on
demonstrators’ catchy signs, or constant replays
of citizen journalists’ video footage from mobile
devices of bloody scenes, panicked citizens,
street violence, and general chaos, added to
the dynamic of television with a combination of
moving and still pictures. Sometimes they even
surpassed analysts’ or reporters’ comments in
coverage of unrest in North Africa and Yemen,
as opposed to reporting of revolts in Bahrain,
Oman and Saudi Arabia’s Eastern Province.

The signs carried by demonstrators in
different straight political
declarations demanding regime change, while
others were rhyming couplets, or jokes about
the state of affairs, and their appearance on
television, on websites, and in news agency
pictures confirmed the saying “a picture is
worth 1,000 words.”

countries  were

To answer this question, it is worth considering
journalist Fadia Fahed’s take entitled “Arab
Media and the Lesson of the Street” in the
pan-Arab daily Al-Hayat: “Arab media, long



noted for their coverage of wars, news of
death in Palestine, Lebanon, Afghanistan and
Irag, and their specialization in disseminating
official pronouncements from their sources, are
unaccustomed to covering popular movements
and transmitting the voice of the street and their
sons’ daily tribulations.”?

She was on target. Reading government-run
newspapers in most Arab countries or watching
official television channels’ newscasts is not
only tedious, it's misleading, and extremely
banal. Official Arab media’s raison d’étre is
focused on personality cults of the respective
Arab leaders and their cronies. Running afoul of
these leaders usually means trouble, or worse.

Watching state-run Nile TV, a viewer could
easily be misled into thinking the upheaval
was one-sided, simply a plot to undermine
the Egyptian regime, and totally lacking in
context. At first it reported the outbreak of anti-

Official Arab media’s raison
d’étre is focused on personality
cults of the respective Arab
leaders and their cronies.
Running afoul of these leaders
usually means trouble, or worse.

government demonstrations as limited action
by a few dozen protesters demanding social
and economic changes.
widespread popular rejection of the actions of
“the few who claim to represent the Egyptian
people.” As a result, Nile TV reporter Shahira
Amin walked out when she refused to continue
broadcasting the official lies and was hailed for
her courage. Likewise, Libyan TV sidestepped
the popular uprising by airing totally inane
entertainment programming or videos glorifying
Muammar Gaddafi.

Egypt's leading newspaper Al-Ahram — like
all government-run media - was in complete
denial of the raging revolt in the country that
finally ousted 30-year dictator Hosni Mubarak
as president. But it did an about-face when

It also referred to

i e

huug.mul .ngwuuxl,.u\

.’-’ﬂ Qﬂi mﬁiwu!ﬂl-u ;i

ol g s 8 33 4l g et L g el i el

i“'u

230 Al hiy> 0 Suend byl laboniil )yl g dondead | i il

Al-Ahram front page proclaiming the people’s revolution
Source: Magda Abu-Fadil

the revolution proved stronger than Mubarak
and headlined with “The People Toppled the
Regime.”

So it has caused major confusion in Arab
leading to hesitant, fearful and late
coverage of events, Fahed wrote. Adding to the
confusion is the people’s simple and painful
demands: “Arab media may have to change
the meaning of journalism, give up fashionable
ties and shiny shoes, go down to the street
and convey the people’s simple and painful
concerns, with absolute loyalty to simple facts,
and to return to their basic role as a mirror of
the people, not the rulers,” Fahed argued. She
added that the lesson came from the street.

While Internet access has made incredible
inroads in recent years, its availability and use
has depended on literacy levels — still rather
low in the region — and the ability to afford the
needed technology. Echoes of people yearning
to live free, in dignity, and with a better future for
themselves and their families have reverberated
across the blogosphere in recent years, and
picked up steam since the latest series of
Arab revolts broke out. As revolutionary fever

media,

Heinrich Béll Stiftung

71



/8

Heinrich Boll Stiftung

grips the Middle East and North Africa region,
more regimes are turning to knee-jerk extreme
measures of clamping down on social media
and access to the Internet, as well as controlling
traditional news outlets.

But there are ways of circumventing
governments’
tweeters, journalists and civil society activists.
The more regimes tighten the noose, the more
creative dissidents become in trying to loosen
it. According to the Menassat's Arab Media
Community blog, “Avaaz (an online service to
circumvent censorship) is working urgently
to ‘blackout-proof’ the protests — with secure
satellite  modems and phones, tiny video
and portable radio transmitters,
plus expert support teams on the ground — to
enable activists to broadcast live video feeds
even during Internet and phone blackouts and
ensure the oxygen of international attention
fuels their courageous movements for change.”?

And that is just one avenue. Countless
others exist. Peter
Guardian newspaper wrote that social media
have unavoidably played a role in recent Arab
world revolts, with the defining image being
a young man or woman with a smartphone
recording events on the street, not just news
about the toppling of dictators. “Precisely how
we communicate in these moments of historic
crisis and transformation is important,” he
argued. “The medium that carries the message
shapes and defines as well as the message
itself.”*

The flexibility and instantaneous nature of
how social media communicate self-broadcast
ideas, unfettered by print or
deadlines, partly explains the speed at which
these revolutions have unraveled, and their
almost viral spread across the region, he
said. “It explains, too, the often loose and
non-hierarchical organization of the protest
movements unconsciously modeled on the
networks of the web,” he added.

But lawyer, journalist and media consultant
Jeff Ghannam countered that in the Middle
East, this was not a Facebook revolution,

efforts to silence bloggers,

cameras,

Beaumont of Britain’s

broadcast

"Jany8 daad” o apand ) uiamt pphld FApd b JPMYRY JARBLED )4 bR Sy
,‘Jwélﬂu,blwlm o 00 - DDE

BBC Arabic coverage of Cairo street demonstrations
Source: Magda Abu-Fadil

and said one should not confuse tools with
motivations. Social media, he explained, helped
make people’s grievances all the more urgent
and difficult to ignore.® It is that viral spread and
non-hierarchical organization that inspired a
Chinese activist who tweets under the handle
“leciel95” to translate everything he could about
events in Egypt to English and Chinese after
Chinese authorities barred their media from
reporting on the Egyptian revolution, according
to Mona Kareem, writing in the Kuwaiti daily Al-
Rai, who encountered him on Twitter.?

Western media tend to have a shorter attention
span when covering foreign events, notably
in an age of severe budget cuts and more
reliance on stringers, independent operators
and the competition they face from Arab and
other Unless Western media have
Arabic-speaking correspondents, like CNN’s
Ben Wedeman, Rima Maktabi, and Mohamed
Jamjoum, the New York Times' Leila Fadel, or
the BBC’s Jim Muir, for example, they have to
incur extra expenses by hiring fixers, translators
and others to get the story out.

While Western media may have bureaus and
local staff, they have been cutting back on their
operations in recent years. Depending on where
these journalists are based, there's also the
question of distance, logistics and insurance,
all of which add to the cost of covering conflicts.

It is safe to say that Western media tend to
be more dispassionate, more to the point, and

media.



generally more aware of media ethics standards.
But it should be noted that Western media have
also demonstrated occasional carelessness,
bias and lack of balance in their coverage — a
charge often leveled at Arab outlets that lack
freedom. American network Fox News is a
good example of right-wing views completely
shadowing hard news. Their reporters’ and
anchors’ comments are laced with opinions,
which override facts.

In early March U.S. Secretary of State Hillary
Clinton testified in Congress that American
channels did not provide news, whereas Al-
Jazeera, whatever one thought of it, was a
reference on solid reporting. She said:

“Al-Jazeera has been the leader in that are
literally changing people’'s minds and attitudes.
And like it or hate it, it is really effective. In
fact viewership of Al-Jazeera is going up in
the United States because it's real news. You
may not agree with it, but you feel like you're
getting real news around the clock instead of a
million commercials and, you know, arguments
between talking heads and the kind of stuff
that we do on our news which, you know, is
not particularly informative to us, let alone
foreigners.””

Other than content, accuracy, fairness,
balance and objectivity (whatever that means),
there’s also the issue of finances. Without
adequate resources, Arab and Western media
are constrained in their coverage. Satellite
uplinks are very expensive, TV crews cost a
lot of money to transport, multimedia reporters
still need a certain amount of digital equipment
and facilities to operate, and travel is becoming
prohibitive with rising oil prices.

In all fairness, some Arab media excel
at particular stories, or
circumstances, but may inevitably flop at
others. The same is also true of Western media.

under certain

Media coverage in times of conflict should not
be judged in the heat of battle. Far too many
elements come into play when journalists are
under tremendous pressure of deadlines,

competition, financial considerations, and, very
importantly, their own safety or existence.
During the U.S. invasion of Irag in 2003,
countless journalists were faulted for accepting
to be embedded with Western troops which
resulted in skewed reporting of events. Arab

It is unavoidable for reporters
to feel pulled in one direction
or another. They’re only
human.

journalists working for their own countries’ state-
run media, independent news organizations,
or foreign outlets, have also received their fair
share of criticism during the latest upheavals
across the Middle East and North Africa.

It is unavoidable for reporters to feel pulled
in one direction or another. They're only
human. It brings to mind the ethical question:
Do you continue covering, shooting footage or
taking pictures when bombs drop and people
are being cut to shreds, or do you stop and help
out? Can you do both? And, can you maintain
your balance and sanity after that?

Therefore, journalists should be provided
regular professional training to learn how to
make sound and ethical decisions for whatever
story they cover.

www.guardian.co.uk/world/us-embassy-cables-
documents/213692

2 http://international.daralhayat.com/internationalarticle/237836

3 http://community-en.menassat.com/profiles/blogs/blackoutproof-
the-protests-in

4 http://www.guardian.co.uk/world/2011/feb/25/twitter-facebook-
uprisings-arab-libya.

5 http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/
article/2011/02/18/AR2011021806964.html

S http://alraimedia.com/Alrai/ArticlePrint.aspx?id=258362

7 http://middleeast.about.com/b/2011/03/06/hillary-clinton-on-al-
jazeera-real-news.htm

Heinrich Béll Stiftung

79


http://middleeast.about.com/od/mediacultureandthearts/a/me0080313.htm
http://www.guardian.co.uk/world/us-embassy-cables-documents/213692
http://www.guardian.co.uk/world/us-embassy-cables-documents/213692
http://international.daralhayat.com/internationalarticle/237836
http://community-en.menassat.com/profiles/blogs/blackoutproof-the-protests-in
http://community-en.menassat.com/profiles/blogs/blackoutproof-the-protests-in
http://www.guardian.co.uk/world/2011/feb/25/twitter-facebook-uprisings-arab-libya
http://www.guardian.co.uk/world/2011/feb/25/twitter-facebook-uprisings-arab-libya
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2011/02/18/AR2011021806964.html
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2011/02/18/AR2011021806964.html
http://alraimedia.com/Alrai/ArticlePrint.aspx?id=258362
http://middleeast.about.com/b/2011/03/06/hillary-clinton-on-al-jazeera-real-news.htm
http://middleeast.about.com/b/2011/03/06/hillary-clinton-on-al-jazeera-real-news.htm

